بررسی تاثیر تبلیغات گردشگری ایران و میزان اثر بخشی آن بر جذب گردشگران خارجی به ایران

بررسی تاثیر تبلیغات گردشگری ایران و میزان اثر بخشی آن بر جذب گردشگران خارجی به ایران

با رشد بیش از پیش شهرنشینی و زندگی ماشینی، برای گریز از زندگی مدرن و یافتن زمان فراغت انسان بر آن شد تا سفر را به عنوان امری واقع تجربه كند
دسته بندی مدیریت هتلداری
بازدید ها 301
فرمت فایل doc
حجم فایل 8647 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 233

بررسی تاثیر تبلیغات گردشگری ایران و میزان اثر بخشی آن بر جذب گردشگران خارجی به ایران

فروشنده فایل

کد کاربری 3069

کاربر

شرح مختصر:

با رشد بیش از پیش شهرنشینی و زندگی ماشینی، برای گریز از زندگی مدرن و یافتن زمان فراغت انسان بر آن شد تا سفر را به عنوان امری واقع تجربه كند. در این میان پیشرفت چشمگیر صنعت حمل و نقل و ارتباطات امر سفر را در چارچوب وسیله‌ی نقلیه‌ی ایمن و شبكه‌ی راه‌های وسیع و گسترده آسان نمود.

بدین ترتیب صنعتی شدن جوامع همراه با افزایش درآمد مردم از یک سو و مهیا شدن اوقات فراغت برای تجدید نیرو وگسترش نوآوری‌های تكنولوژیكی از سوی دیگر زمینه را برای سفر به نقاط دور و نزدیك با هدف استفاده مطلوب از زمان فراغت، كنجكاوی در مورد طبیعت،شناخت فرهنگ و تاریخ ملت‌ها فراهم آورد. در نتیجه گردشگری به طور گسترده بر بستری از فن آوری های ارتباطی شكل گرفت.

صنعت گردشگری در پنجاه سال گذشته رشد روزافزون و مستمری داشته است. اكنون نیز شتابان به سمت آینده در حركت است.این جابجایی عظیم گردشگران بر روی كره‌ی زمین یکی از منابع مهم درآمدی جهان به حساب می‌آید همچنین به عنوان گسترده‌ترین صنعت خدماتی جهان حائز جایگاه ویژه‌ای است؛ این صنعت با تأسیس امكانات و زیرساختهای ویژه فرصت‌های شغلی بیشماری را برای كشور میزبان بوجود می‌آورد.

بدین ترتیب گردشگری كه در ابتدا بعنوان یك پدیده‌ی فرهنگی- اجتماعی مطرح شده بود كم‌كم بعنوان عاملی مهم در رشد و توسعه‌ی اقتصادی شناخته شد. صلح، امنیت، دموكراسی، آزادی وپیشرفت‌های فرهنگی اجتماعی نیز از دیگر پیامدهای مثبت این صنعت عظیم به شمار می‌آیند.

وجود این همه آثار و منافع موجب شد تا گردشگری مورد توجه بسیاری از كشورها قرار گرفته، با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری های كلان سود سرشاری را نصیب خود نمایند و برای كسب عواید بیشتر در رقابتی تنگاتنگ با یكدیگر قرار گیرند. اسپانیا، آمریكا، فرانسه، چین وایتالیا از كشورهای صاحب نام در این صنعت هستند.

((جهانگردی پدیده‌ای است چند بعدی كه عوامل مختلفی چون شرایط عمومی كشور، ثبات اقتصادی و اجتماعی، امنیت داخلی، تقویت و گسترش زمینه های مختلف خدماتی از قبیل سیستم حمل و نقل، توسعه‌ی هتل‌ها، مراكز تفریحی و… در موفقیت آن سهم بسزایی دارند.)) (رستمی،1377)

اما در كنار این عوامل، بازاریابی و تبلیغات از شاخص‌های اصلی و مهم در رشد و گسترش گردشگری هستند.تبلیغات یكی از شیوه‌های مهم و مؤثر در اطلاع رسانی می‌باشد و میلیون‌ها نفر را به خود جذب كرده است. در تحولات عمومی جهان، در همه‌ی امور جاری فعالیت‌های بشری و در تمام تار و پود زندگی انسان رخنه كرده است. نه تنها معرفی كالاها و خدمات بلكه رقابت‌های تجاری نیز بدون تبلیغات مؤثر و گسترده میسر نیست.

در واقع تبلیغات ابزار مهمی برای ارتباط با بازار و جامعه و نفوذ در دل و فكر مخاطبان به منظور تأثیرگذاری و تغییردر تصمیم و رفتار آنان است. تبلیغ وسیله‌ای است برای تأثیر و تغییر. تغییری كه تبلیغ ایجاد می‌كند، تغییر در نگرش، بینش، دانش، روش و رفتارهای انواع مخاطبان است. (روستا، 1381) ارقام سرسام آوری كه در این زمینه هزینه می‌شود، به واقع اعجاب‌انگیز است و نشانه‌ی اهمیت اقتصادی این امر می‌باشد.

ضرورت وجود تبلیغات در صنعت گردشگری نیز همچون دیگر صنایع به خوبی احساس می‌شود. تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم به عنوان بخش عمده‌ای از فرایند ارتباطات جهانی نقش اساسی در ایجاد شناخت و گسترش جهانگردی در میان ملت‌ها ایفا خواهد كرد.

تبلیغات با استفاده از ابزار مناسب انگیزه‌ی انسان برای سفرو تغییر در محیط زندگی را فراهم می‌آورد. تبلیغات زمینه‌ی شناخت و اطلاع‌رسانی كمی و كیفی گردشگران از مقاصد گردشگری، جاذبه‌ها و خصوصیات ملل مختلف، خدمات موجود و ترغیب به مسافرت را برای گردشگران فراهم می‌سازد.(رستمی،1377 )

رادیو، تلویزیون، روزنامه، مجله، تبلیغات محیطی، اینترنت، شبكه‌های ماهواره‌ای و… از جمله رسانه‌ها و ابزار مهم تبلیغاتی محسوب می‌شوند اما در این میان ظهور و گسترش شبكه‌های تلویزیونی ـ ماهواره‌ای و اطلاع‌رسانی جهانی همچوناینترنت تأثیر شگرفی بر گردشگری گذاشته است این تکنولوژی ها مردم را قادر ساختند تا به شكلی مستقیم، بی‌واسطه و سریع با آداب و رسوم، سنت‌ها، شرایط اجتماعی و خدمات موجود در كشورهای دیگر آشنا شوند.

ایران به علت برخورداری از شرایط متنوع آب و هوایی، تاریخ و تمدن كهن، آثار باستانی، چشم‌اندازهای زیبا، هنر اصیل و صدها امتیاز فرهنگی و… طبق اعلام سازمان یونسكو جزء یكی از ده كشور اول جهان از نظر ظرفیت‌های گردشگری به شمار می‌رود. با این حال كشور ما هنوز نتوانسته جایگاه مناسبی را در صنعت گردشگری بین‌المللی از آن خود كند براستی چه عواملی موجب شده تا ایران نتواند آنگونه كه شایسته است در عرصه‌ی توریسم بین‌المللی بدرخشد؟

نتایج حاصل از تجارب كشورهای صاحب‌نام در این صنعت نشان می دهد كه یكی از عوامل اساسی ركود گردشگری در ایران عدم اطلاع‌رسانی و تبلیغات مناسب در عرصه‌ی بین‌المللی است. فقدان تبلیغات مناسب موجب شده تا كشور ایران علیرغم دارا بودن توانمندی‌های بسیار برای جهانیان ناشناخته بماند. از این روی دغدغه‌ی پژوهشگر بر این است تا به بررسی تأثیر تبلیغات در جذب گردشگران خارجی به ایران بپردازد و شیوه‌ها و ابزار مناسب در این زمینه را شناسایی نماید. امید است نتایج حاصل از این پژوهش موجب ایجاد تحول، رشد و شكوفایی صنعت گردشگری و در نتیجه توسعه‌ی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی كشور عزیزمان ایران گردد.

فهرست مطالب

فصل اول : کلیات پژوهش

1ـ1 بیان مسأله

1-2 اهمیت موضوع

1-3 ضرورت تحقیق

1-4 اهداف تحقیق

1-5 سؤالات تحقیق

1-6 فرضیات

1-7تعاریف عملیاتی

1-8 شاخص سازی

1-9 چارچوب نظری

1-10 مدل تحقیق

فصل دوم : ادبیات و پیشینه پژوهش

2-1 بخش اول: “تبلیغات”

2-1-1 تعریف تبلیغات

2-1-2 سابقه‌ی تبلیغات تجاری در جهان

2-1-3 تاریخچه‌ی تبلیغات در ایران

2-1-5 عناصر موجود در پیام تبلیغاتی

2-1- 6 فنون تبلیغات

2-1-7 الگوهای تبلیغ

2-1-8 انواع تبلیغات

2-1-9 انواع جاذبه‌های تبلیغ

2-1-10 تكنیك‌های اجرایی تبلیغات بازرگانی

2-1-11 شگردهای جلب مخاطب مورد استفاده در تبلیغ بازرگانی

2-1-12 نقش تصویر در تبلیغ:

2-2 بخش دوم:” گردشگری”

2-2-1 تعریف گردشگری

2-2-2 تاریخچه گردشگری

2-2-2-1 پیشینه گردشگری در جهان

2-2-2-2 پیشینه گردشگری در ایران

2-2-3 اهمیت گردشگری

2-2-3-1 آثار اقتصادی گردشگری

2-2-3-1-1 گردشگری و اشتغال

2-2-3-3 آثار سیاسی

2-2-3-4 آثار زیست محیطی

2-2-3-5 آثار آموزشی

2-2-4 انوع جاذبه‌های گردشگری

2-2-5 انواع گردشگری:

2-2-6جایگاه ایران در صنعت گردشگری

2-3-بخش سوم : “نظریه‌های گردشگری”

2-3-1 انگیزش در جهانگردی

2-3-2 عوامل مؤثر بر انگیزه‌های سفر

2-3-3 نظریه های انگیزش در جهانگردی

2-3-3-1نظریه‌ی نیازها

2-3-3-1-1فرآیند انگیزش در نظریه نیازها

2-3-3-2 نظریه‌ی انتظار و احتمال

2-3-3-3 نظریه درون‌گرایی و برون‌گرایی

2-3-3-4 نظریه سلسله مراتب انگیزه‌های سفر

2-3-3-5 نظریه‌های رفتار مصرف كننده در جهانگردی

2-4 بخش چهارم :” نظریه‌های ارتباطی در تبلیغات “

2-4-1 كاربرد فرآیند ارتباطات در تبلیغات

2-4-2انتظارات فرهنگی و درك

2-4-3نظریه طرح ذهنی

2-4-4 فرآیندهای گزینشی

2-4-5 اعتبار منبع

2-4-6 اثرهای تكرار

2-4-7 الگوی سلسله مراتب اثرها

2-4-8 كاركرد رسانه‌ها

2-4-9 برجسته سازی

2-4-10نظریه‌ی دو عاملی

2-4-11نظریه استفاده و خشنودی

2-4-12 فرمول آیدا

2-5 بخش پنجم : “اثر بخشی تبلیغات”

2-5-1 شرایط اثربخشی رسانه‌ها

2-5-2 شرایط تأثیر تبلیغات

2-5-3 مدل عوامل مؤثر بر روی اثربخشی تبلیغ

2-5-4عوامل مؤثر برروی اثربخشی تبلیغ

2-5-5 مدل مسیر دو سویه اثربخشی تبلیغات

2-6 بخش ششم : تبلیغات و گردشگری

2-6-1 تبلیغات در عصر اطلاعات

2-6-2 فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات

2-6-2-1 فناوری اطلاعات

2-6-3 تاثیر فناوری اطلاعات در گردشگری

2 -6-4 تبلیغات اینترنتی

2-6-5 نقش اینترنت در توسعه‌ی صنعت گردشگری

2-6-6 – شبکه های تلویزیونی ماهواره ای

2-6-7 ابزار تبلیغات گردشگری

2-6-7-1 ابزارهای اصلی تبلیغات

2-6-7-2 ابزارهای فرعی تبلیغاتی و بازاریابی جهانگردی

2-7بخش هفتم: پیشینه پژوهش

2-8 بخش هشتم: عملكرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

فصل سوم : روششناسی

3-1 روش تحقیق:

3-2 ابزار تحقیق

3-3 جامعه آماری

3-4 حجم نمونه

3-5 روش نمونه گیری

3-6 رویه جمع آوری اطلاعات

3-7 اعتبار و پایایی تحقیق

3-8 محدودیت های تحقیق

فصل چهارم : یافته های پژوهش

مقدمه

بخش اول) 4-1تجزیه و تحلیل توصیفی

بخش دوم ) 4-2 تجزیه و تحلیل استنباطی

فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات

5-1 نتیجه گیری

5-2 پیشنهادات

5-3 پیشنهاداتی برای محققین بعدی

منابع فارسی

مقالات

پایان نامه ها

منابع اینترنتی ( مقالات فارسی ) :

پیوست الف

پیوست ج

پایان نامه بررسی تاثیر تبلیغات گردشگری ایران و میزان …

پایان نامه بررسی تاثیر تبلیغات گردشگری ایران و میزان اثر بخشی آن بر جذب گردشگران خارجی به ایران. پایان نامه بررسی تاثیر تبلیغات گردشگری ایران و میزان …

بررسی تأثير تبليغات گردشگری ایران و ميزان اثربخشی آن …

هدف اصلي اين تحقيق بررسی تأثير تبليغات گردشگري ایران و ميزان اثربخشی آن بر جذب گردشگران خارجي به ايران است. البته در همين راستا مي‌توان به اهداف ثانويه …

بررسی تأثير تبليغات گردشگری ایران و ميزان اثربخشی آن …

۱ آذر ۱۳۹۳ – هدف اصلي اين تحقيق بررسی تأثير تبليغات گردشگري ایران و ميزان اثربخشی آن بر جذب گردشگران خارجي به ايران است. البته در همين راستا …

تحلیل اثر تبلیغات برگردشگری و بررسی ابزار …

۱۹ خرداد ۱۳۹۲ – در ایران نیز با توجه به سرمایه های غنی تاریخی و فرهنگی و جاذبه های بی شمار … از آنجا که گردشگری بخشی از ساختار تولید اقتصادی است وتوسعه گردشگری و تبلیغات … این مقاله به بررسی تأثیر رسانه ها و ابزارهای تبلیغاتی استفاده شده در … دهد که ابزار تبلیغاتی برای جذب گردشگران بین المللی تأثیر گذار بوده …

بررسی تاثیر تبلیغات گردشگری ایران و میزان اثر بخشی …

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ – بررسی تاثیر تبلیغات گردشگری ایران و میزان اثر بخشی آن بر جذب گردشگران خارجی به ایران. فصل اول : کلیات پژوهش. 1ـ1 بيان مسأله: 1-2 اهميت …

تأثير تبليغات دهان‌به‌دهان بر جذب گردشگران خارجي: مورد …

تأثير تبليغات دهان‌به‌دهان بر جذب گردشگران خارجي: مورد مطالعه شهر اصفهان … هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر تبلیغات دهان به دهان بر انتخاب مقصد گردشگری و … شده گردشگر با میزان استفاده از تبلیغات دهان‌به‌دهان نیز رابطه معنی داری وجود دارد. … نتیجه گرفت که توجه به تبلیغات دهان‌به‌دهان و عوامل تأثیرگذار بر اثربخشی آن، می‌تواند …

[PDF]اصل مقاله

ﻫﺎ ﻧﺸﺎن ﻣﻲ. دﻫﺪ. ﺗﺒﻠﻴﻐﺎت ﺷﻔﺎﻫﻲ. ﺑـﺮ ﺗﺼـﻤﻴﻢ ﮔﺮدﺷـﮕﺮان ﺑـﺮاي ﺳـﻔﺮ ﺑـﻪ ﻛﺸـﻮرﻫﺎي. ﺧﺎرﺟﻲ ﻣ. ﺆ. ﺛﺮ اﺳﺖ … ﻣﻴـﺰان. ﺟﺴـﺖ. وﺟـﻮ. ي. اﻃﻼﻋﺎت. ﺗﺄﺛﻴﺮ. دارد . رﻳﺴﻚ. ﮔﺮﻳﺰﻫـﺎ ﺑـﺮ. ﺧﻼف رﻳﺴـﻚ. ﭘـﺬﻳﺮﻫﺎ، اﻃﻼﻋـﺎت … ﺛﺮ ﺑﺮ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎت ﺷﻔﺎﻫﻲ و ﺗﺄﺛﻴﺮي ﻛﻪ ﺑﺮ رﻓﺘﺎر. ﮔﺮدﺷﮕﺮ ﺧﻮاﻫـﺪ داﺷـﺖ، ﺑﺎﻳـﺪ ﺑـﻪ دﻗـﺖ. ﺑﺮرﺳﻲ ﺷﻮد …. ﻟﺤﺎظ ﺟﺬب ﮔﺮدﺷﮕﺮ در … ﻛﻪ ﻛﺸﻮر اﻳﺮان ﺑﺎ ﺳﻬﻤﻲ ﻛﻤﺘﺮ از ﻳﻚ ﭘﺎﻧﺰدﻫﻢ ﺗﻌﺪاد ﮔﺮدﺷﮕﺮان ﺷﻬﺮ دﺑﻲ در ﺳـﺎل ﻣﺸـﺎﺑﻪ، ﺗﻨﻬـﺎ.

بررسی تاثیر تبلیغات گردشگری ایران و میزان اثر بخشی …

۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ – بررسی تاثیر تبلیغات گردشگری ایران و میزان اثر بخشی آن بر جذب گردشگران خارجی به ایران دارای 233 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در …

[PDF]تاثير تبليغات بر جذب گردشگران د – دانشگاه آزاد اسلامی واحد …

تبلیغاتی است که در میزان تاثیر بر مخاطب از اهمیت ویژه ای برخوردار استو … بررسی تاثیر رسانه های تبلیغاتی استفاده شده در صنعت گردشگری شهر … برجذب گردشگران تاثیر مثبت دارد به استثناء روزنامه ،بیلبردو مجله که تاثیر ….. تحقیقات این چنینی در ایران نیز میتواند در باال بردن ضریب اثربخشی تبلیغات رادیویی موثر.

[PDF]ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎت ﺷﻔﺎﻫﻲ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺗﺄﺛﻴﺮ آن ﺑﺮ ﺟﺬب ﮔﺮدﺷﮕﺮا – Sid

توسط T نﻮﻣزآ و
ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎت ﺷﻔﺎﻫﻲ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺗﺄﺛﻴﺮ آن ﺑﺮ ﺟﺬب ﮔﺮدﺷﮕﺮان روﺳﺘﺎﻳﻲ … 85. ﭼﻬﺮه. 1. ) در. اﻧﺘﺨﺎب ﻣﻘﺼﺪ ﮔﺮدﺷﮕﺮان ﺑﻪ روﺳﺘﺎﻫﺎي. ﻫﺪف ﮔﺮدﺷﮕﺮي. ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﭘﺎوه و ﻋﻮاﻣﻠﻲ ﻛﻪ. اﺛﺮ ﺑﺨﺸﻲ اﻳﻦ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎت را ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻗﺮار …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *